لیلا کردبچه
سهشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۷
کتابهای خاطرهانگیز: 6- روایت لیلا کردبچه؛
با پروین اعتصامی شعر را شناختم، با شعر مدرن شاعر شدم
لیلا کردبچه، شاعر معاصر، میگوید کتاب «کاش میتوانستم» نادر ابراهیمی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر کرده بود، او را به کتاب خواندن علاقهمند کرده است. او تعریف میکند: این کتاب را در ۹ سالگی خواندم. «کاش میتوانستم» از لحاظ بصری چشمگیر بود و تصویرگریهای جذابی برایم داشت.
سرویس ادبیات خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) - سایه برین: غوطهور شدن در جهان شعر و ساختن مضامین شاعرانه، بدون شناخت کلمات، ادبیات و پرسه در جهان قصهها ممکن نیست. شاعران نیز همچون نویسندگان، با کتابها زندگی کردهاند و جدای از کتابهای شعر، باقی انواع ادبی نیز در ارتقای شعر و هنر نوشتنشان تاثیر بهسزایی داشته است. برای همین در ششمین قسمت از پرونده کتابهای خاطرهانگیز، پای صحبتهای یک شاعر جوان نشستهایم.
لیلا کردبچه شاعر ایرانی و پژوهشگر حوزه ادبیات است که علاوه بر سرودن شعر، در زمینه نقد و بررسی تاریخ ادبیات نیز فعالیت میکند. او تعریف میکند که با اثری از نادر ابراهیمی به کتابها علاقهمند شده و سهراب سپهری، فریدون مشیری، مهدی اخوان ثالث و فروغ فرخزاد باعث راهگشایی در شعرش شدهاند. گفتوگو با این شاعر و پژوهشگر را با هم میخوانیم.
خیالپردازی و تصاویر جذاب با نادر ابراهیمی
لیلا کردبچه میگوید کتاب «کاش میتوانستم» نادر ابراهیمی که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر کرده بود، او را به کتاب خواندن علاقهمند کرده است. او تعریف میکند: این کتاب را در ۹ سالگی خواندم. «کاش میتوانستم» از لحاظ بصری چشمگیر بود و تصویرگریهای جذابی برایم داشت.
این شاعر با تاکید بر اینکه موضوع کتاب خیالپردازی گستردهای را شامل میشد، ادامه میدهد: «کاش میتوانستم» داستان نوجوانی بود که آرزو میکرد از امکانات موجودات دیگر و حتی بعضی اشیا برخوردار باشد اما بعد از آن متوجه شد که برخورداری از آن امکانات ممکن است به او آسیب بزند. این خیالپردازی و تصاویر جذاب، خیلی توجهم را جلب کرده بود.
پروین اعتصامی موردتوجه کادر آموزشی مدرسه بود
کردبچه میگوید آشنایی با شعرهای پروین اعتصامی به نوشتن ترغیبش کرده است اما نقطهی آغاز شعر نوشتنش به بعد از آشنایی با شعر مدرن برمیگردد.
این شاعر میگوید: پروین اعتصامی هیچوقت شاعر مورد علاقه من نبوده اما در دوران دبیرستان شاعری که همواره مورد توجه کادر آموزشی مدرسه بود و خواندن اشعارش را توصیه میکردند، پروین اعتصامی بود. برای همین طبیعی بود که ما در آغاز و در فضای مدرسه با پروین آشنا شویم.
وی با تاکید بر اهمیت پروین در فضای مدارس ادامه میدهد: مثلاً حتی اگر دانشآموزی در انشای خود بیتی از پروین میآورد، تشویق میشد و در نوشتن انشا توجه به این شاعر امتیاز بود.
توجه به مطالعات زبانی و کارهای پژوهشی
کردبچه تعریف میکند: بعد از دوران مدرسه که خودم به ادبیات رو آوردم، با شاعرانی آشنا شدم که در فضای مدرسه مورد توجه قرار نمیگرفتند.
او توضیح میدهد: سهراب سپهری و مشیری در آغاز، و بعدتر که شعر نوشتن برایم جدیتر شد، اخوان ثالث و فروغ راهگشا بودند. این شاعران برایم تاثیرگذارتر بودند و اصلاً آشنایی من با شعر امروز و نوشتن شعر مدرن با همین شاعرانی بود که در فضای آموزشی مدرسه مورد توجه نبودند و من در خلوت خودم با آنها آشنا شدم.
این شاعر با تاکید بر اینکه هر کتاب خوبی، چراغی در مسیرم روشن کرد، میگوید: اغراقآمیز است که بخواهم بگویم یک یا چند کتاب خاص نگاهم را تغییر دادند. من کتابهای تأثیرگذاری که خواندهام کم نبودهاند و بهسختی میتوانم یک اسم ببرم.
لیلا کردبچه بهغیر از شعر کتابهای دیگری هم میخواند. بیشتر علاقهاش به مطالعات زبانی است و پژوهشهای کوروش صفوی، وحیدیان کامیار، علیاشرف صادقی و… را مطالعه میکند